Een kwestie van goed kijken

07-02-2020

Hij heet Robin en zijn aanwezigheid vult de ruimte. "Ik was een slimme. Berovingen, inbraken, wiet verkoop. Ik zorgde er wel voor dat ik niet werd gepakt. Mijn moeder wist van niets, die dacht dat ik op school zat. Totdat ik een keer wel werd gepakt." De veertig mensen in het kleine zaaltje schuiven een stukje naar voren op hun stoel. "Ze stortte in. En ik besloot om uit het wereldje te stappen. Maar dat ging dus niet. Straatcriminaliteit. Het was te gemakkelijk geld. Ik ging alleen maar meer dealen. Hasj, cocaïne. Het zware werk. Ik belandde in de gevangenis. En steeds dieper in het wereldje. En toen kwam ik hem tegen". De mensen draaien zich om naar de muur die Robin aanwijst. Ze kijken recht in het gezicht van een grote stoere kop met stekelig haar.  

"Als je goed bent met handel in coke, dan ben je ook goed in handel met koffie. Dat zei hij. Hij was bezig een koffiezaak op te richten gerund door ex-gedetineerden. Heilige Boontjes. Als je bij mij komt haal ik je uit de shit, maar dan gaan we wel écht aan het werk. Geen geintjes." Dat is in het kort de filosofie achter de - inmiddels - koffieketen Heilige Boontjes. Robin is alweer vijf jaar actief bij de hippe zaak aan het Eendrachtsplein in Rotterdam, niet ver van het station. Er werken inmiddels tientallen jongeren met een problematische achtergrond. Het gaat niet altijd goed, maar het bedrijf Heilige Boontjes zorgt er wel voor dat het met meer mensen beter gaat. Het is een schoolvoorbeeld van 'ondernemen met impact'. 

Robin doet zijn verhaal in een zaaltje achter het grand café van Heilige Boontjes. De veertig mensen die ademloos naar zijn relaas luisteren werken bij gemeenten, onderwijsinstellingen en fondsen om precies dat voor elkaar te krijgen: bedrijven en bedrijfjes ondersteunen die op innovatieve wijzen de problemen in de stad aanpakken. Ik ben met ze op Stadssafari door Rotterdam. Per tram, metro en te voet trekken we door de stad om andere voorbeelden te zien en te bediscussiëren. Inspirerend. Hoe verschillend ze ook zijn, in de grond gaat het steeds om hetzelfde. 

De innovatie zit hem in iets anders zien, in waar je naar kijkt. Je ziet een berg troep op de Afrikaandermarkt, of je ziet een berg werk. Je ziet een handelaar in coke, of een toekomstige handelaar in koffie. Het is een kwestie van goed kijken.

André Brasser is één van de oprichters van Stichting Stadsgarage. Bekijk hier het hele team.