Hoe Erasmus-studenten de uitdagingen van uw sociale onderneming kunnen helpen oplossen

26-05-2023

Wilt u samen met gedreven studenten aan de slag met ecologische en sociale uitdagingen zoals klimaatverandering of ongelijkheid? De minor 'New Economic Thinking & Social Entrepreneurship' van DRIFT en Impact Centre Erasmus (ICE) gaat in september weer van start en we zijn weer op zoek naar transformatieve sociale ondernemers en duurzaamheidsstartups om deel te nemen. Meld je aan voor 20 juni!

Gezocht: transformatieve sociaal ondernemers en duurzaamheidsstarters!

Heb je een sociale onderneming en worstel je met vragen als: Hoe kan mijn bedrijfsmodel (transformatieve) impact hebben? Welke rol kan mijn organisatie spelen in duurzaamheid/maatschappelijke uitdagingen? En welke maatschappelijke waarde creëert mijn onderneming? Dan zijn wij op zoek naar jou om mee te doen aan onze minor 'New Economic Thinking & Social Entrepreneurship'.

In eerdere edities ontvingen we uiteenlopende organisaties als circulaire fabrikant Ecowings, IT-bedrijf IamIT en Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht. Zij vonden de uitwisseling "waardevol", "indrukwekkend" en "inzichtelijk".

Studenten, duurzame start-ups en sociaal ondernemers bij elkaar brengen

Tijdens deze minor, die loopt van september 2023 tot oktober 2023, werken studenten in groepen van vier tot zes aan een uitdaging die wordt ingebracht door sociale en/of impactgedreven ondernemingen. De studentengroepen helpen uw organisatie bij de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, impact of business-propositie. Vanuit een kritisch transitie- en impactperspectief gaan de studenten op zoek naar een oplossing voor de gestelde uitdagingen terwijl ze hun (nieuwe) kennis toepassen. De cursus eindigt met een pitch event samen met alle ondernemingen, studenten en de docenten van de minor.

"Het advies dat de studenten mij gaven is zeer waardevol en bruikbaar"
Angela Rooijmans, Ecowings

Wat breng je mee?

Voor deelname moeten sociaal ondernemers:

• Motivatie en nieuwsgierigheid tonen om samen te werken met een enthousiaste groep studenten;

• Ervaring, kennis en netwerk delen;

• Toezeggen om elke 2 weken (persoonlijk of online) samen te komen met de groep studenten vanaf half september tot half november (eindpresentatie)

• Beschikbaar zijn voor deelname aan een online en persoonlijk evenement op 12 september (matchmaking evenement met studenten) en donderdag 26 oktober (eindpresentatie/ Dragon's Den door studenten). Deze data kunnen nog veranderen en zullen eind augustus definitief worden gemaakt en gecommuniceerd wanneer de exacte lesroosters bekend worden gemaakt.

Wat levert het u op?

Deelnemen als organisatie zal:

• Steun van DRIFT en ICE bieden bij het formuleren van een uitdaging waar je nu voor staat.

• Je inspireren door de inbreng en steun van een groep studenten.

• Je toegang geven tot materialen en middelen zoals over duurzaamheidstransities, systeemdenken en impactmeting.

• Je de mogelijkheid geven om te netwerken met andere sociale ondernemingen die bijdragen aan duurzame en rechtvaardige transities.

Over de minor

Deze minor laat studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere universiteiten die disciplines als economie, bedrijfsstrategie, rechten of geneeskunde studeren nieuwe economische toekomsten verkennen door zich kritisch bezig te houden met academische debatten over maatschappelijke transities, impact en sociaal ondernemerschap. Studenten worden aangemoedigd om na te denken over de proposities en beperkingen van alternatieve economische modellen en om deel uit te maken van een innovatieve en collaboratieve leeromgeving.

Hoe meedoen?

Vul dit formulier in vóór 20 juni.  U hoort uiterlijk 20 juli 2023 of uw case is geselecteerd. Daarna volgt een gesprek met de cursuscoördinator die u zal helpen met het formuleren van uw uitdaging voor de studenten.

Voor vragen met betrekking tot uw aanmelding kunt u contact opnemen met Mara de Pater.