Spark Social Enterprise partners over de vloer: Kaat Peeters

08-04-2019

Regelmatig komen de internationale partners uit het SPARK Social Enterprise programma samen voor de zogeheten stuurgroep meetings. Afgelopen meeting vond plaats in het Seinwezen, een mooie kans om onze partners een aantal vragen te stellen. In dit artikel: Kaat Peeters van de Sociale Innovatiefabriek.

Welke rol heeft jullie organisatie gehad binnen het Accelerator programma?
Binnen het Accelerator programma hebben wij verschillende deelnemers wam gemaakt, dus heel wat van de Belgische deelnemers zijn sociaal ondernemingen die wij begeleiding hebben gegeven heel het jaar. Mijn collega Kathleen heeft echt de begeleiding gedaan voor de groep, ze is ook op de verschillende safari's geweest en we hebben mede schouders gestoken onder de organisatie van de week in Gent.

Wat zie je als mooiste resultaat van de Accelerator?
Toevallig zijn de Belgische deelnemers 2 weken geleden nog samen gekomen, en ik denk het feit dat er een groep ontstaan is die elkaar steunt door dik en dun, dat is een heel mooi resultaat. Ook omdat ze samen naar een ander land zijn gegaan, dat geeft een goed groepsgevoel. Dus de sociaal ondernemers zijn dichter bij elkaar gekomen, we hebben ook veel van hen geleerd en ook heel tof is hoe ze hebben uitgewisseld met de andere landen. Ik denk niet dat er intensieve samenwerkingspartijen ontstaan zijn tussen de verschillende landen, maar ze hebben wel van elkaar geleerd en verwijzen naar elkaar en dat vind ik erg mooi.

Wat zie je als een leermoment, kijkend naar de Accelerator?
Voor mijzelf: er was zoveel te doen, te leren en te beleven en door al die leermogelijkheden raakte ik een beetje verlamd: het kwam niet zo goed meer binnen allemaal. Een leermoment voor alle landen is ook wel dat we gemerkt hebben dat het niet per sé gevorderde sociaal ondernemers waren die deelnamen aan de Accelerator, maar eerder starters. De gesettelde sociaal ondernemers hebben misschien ook minder nood aan een dergelijk programma, dat hadden we misschien aan het begin van het programma beter in moeten schatten.

Wat is het moment in het SPARK programma dat je het meeste is bijgebleven?
Ik vond toen we in België waren met de safari, toen we gingen fietsen door Oostende was erg leuk, ook omdat iedereen niet even goed kon fietsen. De Nederlandse safari heb ik niet echt meegemaakt, ik ben alleen bij het stakeholder programma geweest en wel een leuke avond in het café toen gehad met zijn allen. In de UK ben ik aan het eind van de safari gekomen en heb ik ook maar een klein deel meegemaakt. Dus vooral het moment in Oostende is me bijgebleven, ook het moment dat we met zijn allen in de trein van Gent naar Oostende gingen, toen hadden we een hele coupé voor onszelf.

Een nieuw programma is onlangs gestart: Het online programma voor sociale starters. Wat vind je waardevol aan dit nieuwe programma?
Tot nu toe is de online tool nog in bèta versie, het lanceren voor het grote publiek zal waarschijnlijk volgende week zijn. Wat ik super waardevol vind is dat we wel met drie landen iets in elkaar hebben gezet dat nog heel lang gebruikt kan worden door duizenden mensen. We moeten ons ook niet beperken tot de regio van Interreg, maar juist als iemand in Nicaragua of in China de tool wilt gebruiken zou fantastisch zijn. Ook de openheid waarmee de partners eigen kennis en tools hebben ingebracht om er een waardevolle tool van te maken.

Kun je benoemen hoe de sociaal ondernemers die jullie begeleiden, het programma ervaren?
Wij hebben het anders gedaan dan in Nederland met Mysocialstartup. Wij hebben via Open Space methods twee keer 30 startende sociaal ondernemers samengebracht en die hebben we aan verschillende topics laten werken. Dit was niet echt met de inhoud van de tool, maar meer peer-to-peer learning. Wij hebben toen vooral ingezet op wat ze van elkaar kunnen leren.

Wat hoop je dat het online programma oplevert?
Dat er des te meer mensen de stap durven te zetten naar sociaal ondernemerschap en dat ze erin slagen om die ondernemen op te zetten en dat die tool hen materiaal biedt om samen met anderen te werken. Sociaal ondernemers zijn vaak eenzaam bezig en hebben ook ruggensteun nodig van andere mensen, in die tool wordt er ook vaak aangegeven van: werk dit even uit met iemand anders of bespreek dit eens met een bestuurder.