Made with Maude over B Corp en impact
Op de Kennemer Impact Meet‑up van 2 juli deelde Maud Kleuskens van Made with Maude haar reis naar B Corp-certificering. Een verhaal over idealen, doorzetten en maatschappelijke winst.

Maud richtte in 2020 het initiatief 'Mission in a Bottle' op, samen met Linda van Egmond als partner. Een bedrijf met de missie om de wijnsector eerlijker en duurzamer te maken, met speciale aandacht voor vrouwelijke wijnmakers. De B Corp-certificering was voor Maud en Linda een natuurlijke voortzetting van hun intrinsieke motivatie om met hun bedrijf de wereld eerlijker en duurzamer te maken. 'We zijn in mei 2024 – na een pittig in-house compliancetraject – B Corp-gecertificeerd met 97,6 punten; ruim boven de vereiste 80,' zegt Maud trots.
Maud benadrukt dat hun doelstellingen verder gaan dan winst alleen: '20% van de omzet én 2% van de winst worden geschonken aan goede doelen, zoals het verstrekken van gezonde maaltijden via Food for Life.' Ook hun wijnen zijn duurzaam geteeld, biologisch, vegan en zelfs voorzien van het prestigieuze Franse HVE3 duurzaamheidscertificaat.
B Corp: ondernemen met impact
Om B Corp-gecertificeerd te worden, moet een onderneming voldoen aan strikte eisen op het gebied van sociale en ecologische impact, transparantie en verantwoord bestuur. Via de B Impact Assessment wordt het bedrijf beoordeeld op vijf domeinen: governance, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten. Alleen organisaties die minimaal 80 van de 200 punten behalen, kunnen zich laten certificeren. Bovendien moet de missie juridisch-statutair verankerd zijn, zodat maatschappelijke waarde net zo belangrijk wordt als winst.
Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux, schetste tijdens de bijeenkomst hoe het B Corp-ecosysteem in de Benelux floreert: inmiddels zijn er meer dan 500 gecertificeerde bedrijven actief in 161 sectoren, waarvan zes ondernemingen in Haarlem.
Collectieve impact
'De Benelux‑community groeit razendsnel. Wij bieden programma's, tools en beleidsadvies om collectieve impact te versterken – een duidelijke focusverschuiving van aandeelhoudersdividend naar waarde voor álle stakeholders,' aldus Tessa. Onder leiding van B Lab Europe bundelt B Lab Benelux netwerken, campagnes en opleidingen om bedrijven te activeren als 'business as a force for good'.
De meet‑up inspireerde deelnemers met heldere verhalen en concrete stappen: kiezen voor certificering betekent je bedrijf aan een maatschappelijke meetlat onderwerpen, maar het levert focus, geloofwaardigheid en krachtige samenwerkingen op. Zoals Maud het samenvatte: 'We uncork happiness to celebrate life, een beweging die bijdraagt aan gelijkwaardigheid en duurzaamheid, van druif tot glas.'
Wil je meer weten over impact ondernemerschap in Haarlem en Kennemerland of aanwezig zijn bij de volgende meet-up? Ga naar www.kennemerimpact.nl en meld je aan voor de nieuwsbrief. Samen zetten we écht impactvolle stappen in de regio.
Dit artikel verscheen eerder via Goede Zaken. Om impact ondernemen bij een groter publiek onder de aandacht te brengen, publiceren Kennemer Impact en Goede Zaken samen maandelijks een artikel in het Haarlems Dagblad.