Voor ondernemers in zwaar weer (TOA en WHOA)

11-02-2021

Ben je ondernemer en door corona in zwaar weer terechtgekomen? Er zijn mogelijkheden om te overleven als je betalingsachterstanden/schulden hebt opgelopen door corona.

Waarom wil het kabinet faillissementen voorkomen?

Een faillissement is een drama voor een ondernemer en het personeel. Daarnaast kan het ondernemers afschrikken om in de toekomst opnieuw een eigen bedrijf te beginnen, terwijl we hen hard nodig hebben om onze economie op te bouwen. Faillissementen zorgen ook voor onbetaalde rekeningen bij andere bedrijven. Daarom wil het kabinet ondernemers in zwaar weer ondersteunen in hun zoektocht naar private oplossingen om een faillissement te voorkomen.

Wat is het Time-out-arrangement (TOA)?

Het time-out-arrangement (TOA) ondersteunt ondernemers in zwaar weer bij het afwenden van een faillissement. Centraal staan de mogelijkheden die de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) vanaf 1 januari 2021 aan ondernemers biedt.

Lees hier meer op de website van de Rijksoverheid

Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA)

De WHOA helpt bedrijven die door hoge schulden failliet dreigen te gaan, terwijl ze nog wel levensvatbare bedrijfsactiviteiten hebben. Door hun schulden te reorganiseren, kunnen deze bedrijven door. Ook bedrijven met onvoldoende overlevingskansen hebben baat bij de WHOA, omdat zij zonder faillissement kunnen stoppen. De ondernemer met schulden (de schuldenaar) kan het WHOA-traject ook zelf in gang zetten.

Lees meer over de WHOA op de website van de Kamer van Koophandel