Ander nieuws | Baud Schoenmaeckers

24-04-2020

Corona beheerst ons leven. Dat is wel duidelijk. Ik kom er zo op terug. Eerst dat andere nieuws. Ik ben actief in Afrika en kijk daardoor misschien met een iets andere bril naar slogans als 'we doen het samen'. Hoe 'samen' zijn wij nou eigenlijk? Vluchtelingen kinderen op Lesbos horen in elk geval niet bij ons 'samen'. Beetje geld sturen en laat de Grieken het maar oplossen want Nederland komen ze niet in - aldus de staatssecretaris Broekers-Knol. Schandalig.

Ander nieuws is ook dat het Wereld Voedsel Programma (WFP) van de Verenigde Naties de noodklok luidt. Sprinkhanenplagen, oorlogen, incapabele leiders, klimaatverandering en corona - ingrediënten voor de grootste humanitaire crisis van na de Tweede Wereldoorlog. Met een dusdanige hongersnood in het verschiet dat zo'n slordige 30.000 mensen per dag gaan sterven. Afrika krijgt de grootste klappen, maar ook gebieden in het Midden-Oosten, landen als Venezuela en Haïti krijgen deze gesel. In tijden dat de wereld met corona-miljarden smijt, is het goed te melden dat het hongerprobleem definitief is op te lossen met ongeveer 11 miljard dollar per jaar. Ter vergelijking: de VS hebben 3 biljoen dollar vrijgemaakt voor steun aan corona getroffenen - dat is een 3 met 12 nullen oftewel 3000 miljard.

Maar hongerberichten, ach, we zijn er bijna aan gewend, zijn die niet van alle dag? We hebben nu wel wat anders aan ons hoofd. Terecht ook. Want ook in Nederland is de nood op veel fronten hoog door corona. Daar moeten we wat aan doen - en zoveel als maar mogelijk is, wordt getracht deze (economische) nood enigszins te lenigen. Dat gewetenloze bedrijven zoals Booking.com gebruik willen maken van overheidssteun na een winst van 4,9 miljard te hebben gemaakt... ik bespaar jullie mijn woede. Meer dan ooit besef ik mij dat wij in de villawijk van de wereld leven met een overheid waar je ongetwijfeld kritiek op kan leveren, maar die meer dan zijn best doet. En waar het Corona-Marshall plan stokt, wordt creatief gekeken naar andere mogelijkheden. De Stadsgarage werkt mee in die 'creatieve ruimte'.

Petje af voor de huidige corona-effecten aanpak. Als het lukt om 'en passant' het WFP-signaal en een humane oplossing voor vluchtelingen mee te nemen, dan krijgt Rutte van mij het stempel 'Beste sociaal politicus van de eeuw'. Best een eer voor een VVD-er.

Deze blog is geschreven door Baud Schoenmaeckers, één van de oprichters van Stichting Stadsgarage. Bekijk de het hele team hier.