Andere tijden

30-03-2020

En daar zitten we dan. Alsof de jaren zestig van mijn jeugd weer zijn uitgebroken. Bijna iedereen werkt in het dorp of de stad waar hij woont, nauwelijks auto's op straat en een sporadisch vliegtuig in de lucht. Er Komen Andere Tijden zongen ze in die tijd, maar dat het deze tijden zouden worden, hadden weinigen gedacht.

Twee weken geleden was ik nog stomverbaasd toen ik langs verstilde grachten door Amsterdam fietste op weg naar een bioscoop waar uiteindelijk nog zes anderen zouden arriveren in een zo goed als uitgestorven zaal. Het was 13 maart en de eerste maatregelen waren net afgekondigd. Inmiddels is de bioscoop dicht en doe ik niets anders dan met kleine groepjes mensen naar een scherm kijken. Maar dan ieder vanuit z'n eigen zaal. En heet het geen film, maar een call of een meet up, of zijn we aan het zoomen.

Mijn werk gaat verder via digitale platforms als Zoom, Skype, Google Hangouts of Microsoft Teams. En dat gaat goed. Al stemmen die bijeenkomsten niet altijd even vrolijk. Donderdag hadden we de eerst online versie van Impact&, het vervolg van het Stadsgarage Mysocialstartup programma. Een groot deel van de inmiddels hechte groep startende sociaal ondernemers bleek van de ene op de andere dag zonder opdrachten of werk te zitten. We konden elkaar allemaal tegelijk zien in de kleine ruitjes van onze schermen en praatten elkaar moed in. Maar datzelfde gesprek maakte duidelijk dat er veel mogelijkheden zijn om elkaar te helpen en creatieve oplossingen te verzinnen die de business modellen van morgen zijn. Dat is dan ook precies wat we met de Stadsgarage gaan doen.

Samen met de gemeente Haarlem gaan we versneld van start met het Actieprogramma Impact Ondernemen en helpen daar sociaal- of impact ondernemers de acute problemen op te pakken. We helpen sociaal ondernemers waar we kunnen, te beginnen rond mantelzorg want in Corona tijden is de nood daar hoog. Vanaf 1 april gaan we vervroegd van start met het project In Schalkwijk waarin we sociaal ondernemerschap inzetten om overbelaste mantelzorgers te ontlasten en problemen rond eenzaamheid en afhankelijkheid te verlichten.

Dit is nog maar één voorbeeld. Heb je zelf een initiatief om sociaal ondernemerschap in te zetten om acute problemen aan te pakken die je om je heen ziet? Laat het ons weten. Wij gaan hier samen met partijen om ons heen oplossing voor vinden. Te beginnen in de Impact& groep (zie onder). Wij laten snel weer van ons horen. Het gaat er tenslotte om dat we elkaar weten te vinden en te steunen. Zoals De Beatlies het in de jaren zestig al zongen, gaat dat lukken With a little help from my friends.

- André Brasser, één van de oprichters van Stichting Stadsgarage. Bekijk hier het hele team.