Het opbouwen van duurzame financieringsrelaties - 12 oktober 2022

23-06-2022

Wat bied je bedrijven als je een businessclub start? En wie kan zo'n club het beste leiden? Waarom doen mensen mee aan vrienden van-programma's?
Allemaal relevante vragen voor stichtingen, verenigingen, burgercollectieven en sociale ondernemingen die langlopende financieringsrelaties willen opbouwen.

Dat is best een lastige opgave. Op veel plekken is het dringen voor structurele subsidies van de overheid. Fondsen en overheden financieren bij voorkeur projecten met een kop en een staart en lopen zelden warm voor meerjarige, structurele ondersteuning. Toch zijn er, met de nodige creativiteit, allerlei constructies in zwang om duurzame financiële relaties op te bouwen. Zoals vrienden van, businessclubs, tientjesleden en uitgifte van certificaten.

Het probleem is daarom niet dat er geen mogelijkheden zijn, maar dat maatschappelijke initiatieven onvoldoende kennis en handvatten hebben, om ermee aan de slag te gaan. Deze training is bedoeld om daarin verandering te brengen. Als deelnemer maak je aan de hand van concrete voorbeelden en ervaringsverhalen kennis met de ins en outs van uiteenlopende constructies voor langlopende financiële relaties, en ga je actief aan de slag met je eigen casus. Aan het eind van de workshop heb je daarmee voldoende kennis en aanknopingspunten om zelf te kunnen doorpakken.

Dit levert de training je op:
Je kent de meest voorkomende constructies (zoals vrienden van, businessclubs) om financiers langdurig aan je initiatief te verbinden.
Je weet welke van die constructies het meest kansrijk zijn voor je eigen initiatief, en je bent in staat om daar een strategie voor te ontwikkelen.
Je hebt kennis van de belangrijkste juridische en fiscale aandachtspunten bij verschillende vormen van langdurige financieringsrelaties.
Je hebt zicht op de belangrijkste trends en ontwikkelingen rond het aangaan van financieringsrelaties door overheden, fondsen, bedrijfsleven en particulieren.

Datum: 12 oktober 2022
Hoe laat: 13.30 - 17.00 uur (inloop vanaf 13 uur).
Locatie: Gemeente Haarlem, locatie Zijlpoort, Gedempte Oude Gracht 2
Aanmelden: initiatief@haarlem.nl