Kick-off IBaC-programma Hogeschool Rotterdam 2021

10-09-2021

Na het succes van vorig jaar ontvingen André Brasser en Baud Schoenmaeckers op dinsdag 7 september een groep van vijftig leerlingen van de Hogeschool Rotterdam in het Seinwezen. Hier werd het International Business and Carreer (IBaC) programma afgetrapt met een introductie over de geschiedenis van het Seinwezen en de activiteiten van Stichting Stadsgarage. IBaC is een bijzondere hbo-minor, omdat deze vooral gericht is op internationale studenten, die hebben gekozen om in Rotterdam te studeren. Zodoende was er een interessante samenkomst van studenten van over de hele wereld.

Tijdens het komende semester gaan de leerlingen, begeleid door docenten Ria Slingerland, Salma Houari, Zeynep Azar en Linda Mertens, zich in teams van vijf vastbijten in een vraagstuk dat Brasser en Schoenmaeckers tijdens de kick-off hebben gepresenteerd. Daarin staat de volgende vraag centraal:

Hoe kan je de Stadsgarage aanpak toepassen in andere regio's? En welke plek(ken) is/zijn dan geschikt?

De studenten kregen wat tijd om vragen te stellen over de context van deze vraag. Er werden door de studenten interessante zaken opgemerkt en goede vragen gesteld. Ze waren duidelijk gemotiveerd om te onderzoeken wat er daadwerkelijk nodig is om een nieuwe Stadsgarage te starten. Kosten, risico's, culturele barrières, lokale behoeften, verdienmodellen, marketing: allemaal zaken waar rekening mee dient te worden gehouden.

De studenten kunnen met hun oplossing een plek in de Stadsgarage Raad van Inspiratie winnen. De Raad bestaat uit (voormalig) stagiaires van de Stadsgarage en studenten die met hun werk een waardevol inzicht aan de Stadsgarage hebben weten te leveren. Viermaal per jaar ontmoeten de leden elkaar op inspirerende locaties om nieuwe inzichten te achterhalen en te delen met het kernteam van de Stadsgarage.

Later informeren wij u over het verloop van het IBaC-programma. De winnaars zullen aan het einde van het semester bekend worden gemaakt.