Spark Social Enterprise partners over de vloer: Pieter Werrebrouck

30-04-2019

Regelmatig komen de internationale partners uit het SPARK Social Enterprise programma samen voor de zogeheten stuurgroep meetings. Afgelopen meeting vond plaats in het Seinwezen, een mooie kans om onze partners een aantal vragen te stellen. In dit artikel: Pieter Werrebrouck van De Punt in België.

Pieter Werrebrouck - De Punt (BE)

Welke rol heeft jullie organisatie gehad binnen het Accelerator programma?
Wij hebben de faciliterende rol gespeeld, we hebben 25 sociaal ondernemers en hun coaches op maat met elkaar gematcht, we hebben ook trainers gezocht voor de workshops en hebben gezocht naar peer-to-peer learning mogelijkheden en we waren ook betrokken bij de oprichting van de E-hub (in mindere mate) en natuurlijk de Safari in Gent.

Wat zie je als mooiste resultaat van de Accelerator?
Dan denk ik toch aan de connecties onderling, de samenwerkingen die ontstaan zijn. Dat zag je vooral de laatste dagen van de Safari week, ook meer in het buitenland dan bij ons in Gent doordat je echt als groep weggaat. Vooral in België zag ik samenwerkingen ontstaan maar ook internationaal.

Wat zie je als een leermoment, kijkend naar de Accelerator?
Ik denk dat we als organisatie misschien te weinig kennis rond Europese projecten in huis hebben, dat is echt wel meta niveau. Het is ook de vraag of we nog dergelijke projecten zullen doen met Europese middelen. Wat de accelerator betreft zouden kleinere groepen sociaal ondernemers en meer diepgang goed zijn, niet te veel hooi op de vork nemen. Ik denk dat we onszelf wel overtroffen hebben en het was ook goed dat we onszelf een beetje uitgedaagd hebben.

Wat is het moment in het SPARK programma dat je het meeste is bijgebleven?
In Brighton, 16 juni 2017, weet ik nog erg goed. Het was de laatste dag van de safari en het was mijn verjaardag, de avond ervoor en de dag zelf was erg geslaagd.