Maatschappelijk inkopen, zo doe je dat.

27-08-2021

Stichting Stadsgarage organiseert samen met Social Enterprise Lab, Ground8 en gemeente Haarlem een training over maatschappelijk inkopen. Deze gerichte online training is voor inkopers bij bedrijven die te maken hebben met Social Return on Investment (SROI) en voor inkopers van bedrijven die geen SROI verplichting hebben maar wel de doelstellingen voor maatschappelijk inkopen willen halen.

Deelname helpt bedrijven tevens om aan hun inspanningsverplichting te voldoen van de NOW 3 om werknemers, bij- of omscholing aan te bieden. De training is onderdeel van het Kennemer Inkoop Platform, de marktplaats die vraag en aanbod rond maatschappelijk inkopen en SROI samenbrengt.

De training gaat in oktober 2021 van start. De exacte datum wordt nog bekend gemaakt. Geef je alvast op voor een intakegesprek.

Live Online Leren

De training start met het inventariseren van de inkoopbehoeften en het vaststellen van de scholingsbehoefte. In de Live Online Leren omgeving leren werknemers en ondernemers vervolgens om maatschappelijk inkopen gemeengoed te maken en zich verder te bekwamen op het bredere gebied van impact gericht ondernemen.

Hierbinnen worden themagerichte live online sessies georganiseerd met collega MKB ondernemers en experts. In online sessies van 1,5 uur met veel interactie en aanvullende informatie in de zelfstudie (+ voorbereidingsopdrachten) worden verschillende thema's aangeboden.

Voorbeelden van thema's zijn:

• Kennis over de Participatiewet, inzicht in SROI en hoe je hier aan kunt voldoen middels maatschappelijk inkopen;
  • Personeelsbeleid waaronder inclusieve werving & selectie, financiële/fiscale regelingen voor social return/mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • PSO (prestatieladder sociaal ondernemen), omgang met medewerkers met een migratie-/ vluchtelingachtergrond en omgang met medewerkers met ggz-problematiek;
  • De sociale waarde(n) (impact) van jouw MKB bedrijf bepalen en hierover communiceren naar klanten en welk effect dit heeft op je inkoop;
  • Action Learning Sets waarin wordt meegedacht met jouw inkoopvraagstuk;
  • Matching events met aanbieders van het Kennemer Inkoop Platform.

Andere mogelijkheden

Naast deelname aan deze inkoop thema's is er ook de mogelijkheid om uit te breiden met onderdelen uit een compleet impact ondernemen trainingsprogramma van 8 sessies, waarin je jouw doelstellingen, klantpropositie en verdienmodel aanscherpt, evenals de samenwerking met belangrijke stakeholders voor jouw bedrijf en jouw potentie om maatschappelijke impact toe te voegen in kaart brengt. Kijk daarvoor op deze pagina.