Nieuwe economie in stukjes en beetjes | André Brasser

19-05-2020

Het begint langzaam drukker te worden op de Zijlweg. Daar fiets ik dagelijks op en neer tussen mijn huis en het Seinwezen, huis van de Stadsgarage. Dat is nu al wekenlang mijn enige woon-werkverkeer. Een gekke gewaarwording. Onderweg passeer ik diverse winkels: de fietsenmaker, de stomerij, de ijzerwinkel. Die zijn steeds open gebleven tijdens de intelligente lock down. Gaandeweg raakten zij voorzien van steeds meer stickers, looplijnen en pijlen. Die blijven daar totdat alles weer normaal wordt. Dat wil zeggen zoals het was voor 16 maart 2020. Maar hoe normaal is dat nog?

Ik zie dat de meeste mensen pogen om 1,5 meter afstand te houden, uiteraard sta ik buiten in de rij voor de bakker en, nee, die verjaardag dinsdag daar komen maar een paar mensen. Vakantie ver weg? Mwàh. Als ik eerlijk ben, begin ik dat niet-normale steeds normaler te vinden. Hoe normaal is dat? Zondag kreeg ik het antwoord van Hans Brug, algemeen directeur van het RIVM. Als gedragswetenschapper legde hij uit dat mensen na enige tijd wennen aan het abnormale. Ze passen hun gedrag niet alleen aan, ze maken er na verloop van tijd gewoontegedrag van. Zo zijn we met mes en vork gaan eten, roken we niet meer binnen en wie weet wat voor abnormaal gedrag we in de loop der tijd nog maar tot normaal hebben gemaakt.

Mensen veranderen voortdurend van gedrag. Dus als dat zo is, waarom zou ons economisch gedrag dan ook niet mee veranderen? Dat je nu eenmaal geen afval maakt zonder dat weer als grondstof ergens in te zetten of dat je financiële winst maar een onderdeel van je hele winst is. Dat klinkt allemaal nog weinig normaal. En heet Impact ondernemen, een groeiende, maar afwijkende manier van ondernemen. Je vindt het al in stukjes en beetjes in onze economie. Maar normaal? Mwàh. Wie weet wat we nog van gedragswetenschappers kunnen leren om daar de juiste weg te vinden. De stickers, pijlen en looprichtingen zijn er al.

Deze blog is geschreven door André Brasser, één van de oprichters van Stichting Stadsgarage. Bekijk het hele team hier.