Team Stadsgarage - Even voorstellen: Andries Tieleman

10-03-2020

Het Stadsgarage team bestaat uit verschillende zelfstandigen, met elk hun eigen kennis en expertise. Met de rubriek 'Even voorstellen' leer je het team van Stichting Stadsgarage beter kennen. Benieuwd naar het hele team? Klik hier.

Foto: Andries Tieleman

Sinds 2018 ben ik via de Stadsgarage betrokken bij het EU Interreg project Empower 2.0. Dit Europese project heeft tot doel om het voor burgers makkelijker te maken om zelf duurzame energie op te wekken. Mijn achtergrond is TU Werktuigbouwkunde energietechniek. Ik heb hiervoor 25 jaar voor Stork en Fokker gewerkt, totdat ik in 2016 besloot om me als ZZP-er te gaan richten op de energietransitie. Klimaatverandering is een urgent probleem en Nederland bungelt binnen Europa helemaal onderaan qua duurzame energie.

In mijn vrije tijd ben ik secretaris bij de buurtcoöperaties Duurzaam Garenkokerskwartier en Zon op Garenkokerskwartier, het collectieve zonnedak op het Seinwezen. In onze wijk met veel oude huizen hebben we een plan gemaakt om de huizen zoveel mogelijk te verduurzamen, het buurtonderhoudsplan. Mijn eigen huis is een van de voorbeeldwoningen in de wijk en is nu voor 90% van het gas af. Samen met Johannes Frölich ben ik de trekker van het buurtonderhoudsplan. Naast het Garenkokerskwartier is er ook interesse in andere wijken in Haarlem voor het buurtonderhoudsplan. Samen met de Stadsgarage en de stichting Hoom hebben we een uitrolplan ontwikkeld, waarmee we andere wijken kunnen helpen met het opstarten van een eigen buurtonderhoudsplan. We willen hierbij gebruik maken van subsidies voor duurzame initiatieven van de gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland.