Terugblik op de Empower avondsessie op 29 juni 2022: Energiecoöperaties zijn van groot belang voor de energietransitie, maar hebben ook hun uitdagingen.

11-07-2022

Dit is vooral het geval bij de grotere coöperaties met meerdere daken of de ambitie om meerdere daken te realiseren. Daken oprichten is één, maar vervolgens ook beheren en continueren is twee. Daar komen operationele- en administratieve taken bij, net als samenwerking met de gemeente, netbeheerder en andere partijen. Dat kost de bestuurders van coöperaties veel tijd en inzet. Toekomstige ontwikkelingen, doelstellingen voor de lokale energietransitie en de afhankelijkheid van deze vrijwillige bestuurders maakt het ondersteunen van de energiecoöperaties nodig. Zo ook in Haarlem.

Op woensdagavond 29 juni organiseerde de Stichting Stadsgarage, i.s.m. Coöperatie Kennemer Kracht (CKK), een tweede sessie over de toekomstbestendigheid van energiecoöperaties in de MAAK arena in Haarlem. Doel is om de komende jaren continuïteit te waarborgen bij energiecoöperaties. We verkenden een aantal scenario's die de coöperaties en CKK helpen om een toekomstbestendig samenwerkingsmodel te vinden.

Klik hier om het hele verslag te lezen.