Uitrolplan - Van het gas af

19-05-2020

Alle huizen moeten van het gas af. Met elkaar moeten we onze huizen verduurzamen. Daar is het iedereen over eens. Alleen: hoe doen we dat?

Anders dan een huurder moet de particuliere huiseigenaar dat zelf en in zijn eentje uitvogelen: zonneboiler, warmtepomp, zonnepanelen, hybride panelen. Isoleren en verduurzamen, de kosten, de subsidies. Hij of zij wacht op helderheid, op maatregelen en subsidieregelingen en is daarvoor afhankelijk van energieleveranciers en netbeheerders, van bouwers, aannemers en installateurs.

Wil er iets terecht komen van de energietransitie wordt het tijd dat we de huiseigenaar gaan ondersteunen en helpen.

Binnen het VNG project innovatieve aanpakken heeft de coöperatie Duurzaam Garenkokerskwartier met ondersteuning door de Stichting Stadsgarage, Stichting Huizenaanpak, Coöperatie Hoom en de Gemeente Haarlem hiervoor het buurtonderhoudsplan ontwikkeld.

Het buurtonderhoudsplan is een systematiek waarmee bewoners zelf een duurzaam meerjarenonderhoudsplan voor hun huis op kunnen stellen. Met het onderhoudsschema krijgen zij een goed overzicht van de planning, de kosten van onderhoud en de verduurzaming van hun huis.

Alle individuele plannen van de deelnemers worden opgenomen in een gezamenlijke database van de coöperatie. Zij heeft hierdoor inzicht in alle klussen die voor de wijk op de planning staan en kan de leden optimaal ondersteunen door collectieve acties hiervoor te organiseren.

Wat zijn de voordelen van deze aanpak:

Voor meer informatie over het uitrolplan neem contact op via info@stichtingstadsgarage.nl