Op sociale Stadssafari in Rotterdam!

20-12-2019

Na eerdere Stadssafari's in Haarlem en Gent, als onderdeel van het Europese Spark Accelerator programma, verzamelden een groep van dertig beleidsmakers, studenten, financiers, onderzoekers en andere ondersteuners van sociaal ondernemerschap uit Holland en Vlaanderen voor de Stadssafari door Rotterdam. Wat is de Rotterdamse aanpak van de inzet van sociaal ondernemerschap, bij vraagstukken als armoede, migratie en werkloosheid? Het doel van de dag was het uitwisselen van ervaringen in het versterken van sociaal ondernemerschap.

"Een goede ondernemer maakt nog geen goede onderneming", aldus André Brasser - oprichter van Stichting Stadsgarage.

De dag begon bij Heilige Boontjes, waar de deelnemers kennismaakten met floormanager Robin. Hij verteld over de heftige persoonlijke gebeurtenissen die hem bij de sociale onderneming hebben gebracht. Met zijn persoonlijke verhaal legde hij uit hoe hij zijn talenten die hij eerst inzette 'op straat', nu gebruikt in het Grand Café. Heilige Boontjes heeft naast de productie en verkoop van koffie als doel om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten re-integreren in de maatschappij. Het bieden van rolmodellen en de positieve benadering 'kijken waar je goed in bent', werpt zijn vruchten af: maar liefst 85 procent van de jongeren re-integreert met succes.

"Het vertellen van je eigen verhaal werkt als een therapie."
Robin - Heilige Boontjes.

De Safari vervolgt zich naar de Afrikaanderwijk Coöperatie, waar deze positieve benadering ook blijkt te werken. Schoonmaakdienst SCHOON is een mooi voorbeeld hiervan: werk wat normaal uitbesteed wordt aan grotere bedrijven, wordt nu via de Afrikaanderwijk Werkcoöperatie 'in-besteed' aan wijkbewoners. "De Afrikaanderwijk Coöperatie faciliteert daarbij de begeleiding van starters op de arbeidsmarkt", vertelt Annet van Otterloo, Algemeen Coördinator van de Coöperatie. Studenten van de minor Risicomanagement en Gedrag presenteerden vervolgens hoe de maatschappelijke impact van de Afrikaanderwijk Coöperatie zichtbaar gemaakt kan worden, onder andere door middel van een maatschappelijke kosten- en baten analyse. Afstudeerder CMD Renee Meisters heeft zich bij hen aangesloten om een tool te ontwikkelen waarmee sociaal ondernemers gemakkelijk hun eigen impact zichtbaar kunnen maken en om te zien of doelen behaald worden. Dit levert belangrijke input voor het binnenhalen van financiering van de organisatie. De aanwezigen leveren nuttige input op de tool van Renee. "Het is vooral fijn om te weten dat ik op de goede weg ben", aldus de studente Communicatie en Multimedia Design.

Na een heerlijke lunch verzorgd door de Wijkkeuken van Zuid, vertrekt de groep naar de laatste locatie van de safari: House of Hope. Deze stichting is een sociaal initiatief in Rotterdam-Zuid waar honderden vrijwilligers en wijkbewoners zich inzetten, onder leiding van een klein team professionals, voor een betere wijk. Jaarlijks begeleiden ze ongeveer achthonderd gezinnen, vanuit een relatiegerichte aanpak. "Soms moeten we eerst acht keer bij mensen op bezoek gaan voordat ze zelf naar ons toekomen met hun hulpvraag", vertelt Cor Hubach, directeur en grondlegger van House of Hope. Ook hier verzorgen twee afstudeerders een presentatie waarbij de deelnemers input mogen geven. Bij hun onderzoek staat de waarde van vrijwilligerswerk bij House of Hope en het verkennen van mogelijkheden om vrijwilligers naar betaald werk te begeleiden, centraal. Studenten Social Work starten in februari met hun onderzoek.

Aan het einde van de dag vullen alle deelnemers een eindmeting in: wat hebben ze opgehaald gedurende de dag? Een geslaagde, inspirerende en leerzame safaridag in Rotterdam!

Op 16 januari 2020 vindt de Stadssafari in Antwerpen plaats! Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Lees hier meer en meld je gratis aan.

Dit artikel is gebaseerd op het verslag geschreven door EMI op Zuid. Lees hier het originele artikel.