Succesvolle editie Social Enterprise Overheidscongres in Haarlem

20-10-2021

Op woensdag 13 oktober vond het Social Enterprise Overheidscongres 2021 plaats. Dit jaar in hybride setting. Met een landelijke live uitzending en fysieke bijeenkomsten in de vier regio hubs in Apeldoorn, Breda, Emmen en Haarlem. Samen met de gemeente Haarlem organiseerde de Stichting Stadsgarage het programma in de regio West. Bij duurzame impact hub Oceans Haarlem kwam het netwerk van overheid, ondernemers en inkopers samen voor een programma vol inspirerende sprekers, nieuwe inzichten en frisse connecties.

Het Social Enterprise Overheidscongres

In de 'Undercurrent' van Oceans begon de dag met het gezamenlijk volgen van de live uitzending van het landelijke Social Enterprise Overheidscongres. Het programma met bijdragen van Jeroen Joon, Sander Heijne, Marieke Hillen, Jelte de Jongh, Robert van der Zwan en Maarten van Veen kan worden teruggekeken via onderstaande video of via de website van Social Enterprise NL.

Fysiek programma Regio Hub West in Haarlem

Na een sterke muzikale afsluiter opende wethouder Robbert Berkhout het Haarlems programma met een pleidooi voor impact ondernemen, inkopen met impact en waardevol werk voor iedereen. Hij gaf het woord door aan Pjotr Anthony (PWC), die inzichten deelde uit onderzoek van Social Enterprise NL en PWC naar de samenwerking tussen gemeenten en sociale ondernemingen. Daar ontstond een gesprek over het harmoniseren van beleid tussen gemeenten. Ondernemers uit het publiek zouden graag zien dat meer gemeenten dit oppakken. Het kost hen namelijk veel tijd en energie om steeds een ander proces te doorlopen of aan weer andere eisen te moeten voldoen om uit te breiden naar een andere gemeente.

Samenwerking tussen gemeenten en sociale ondernemingen

In de co-creatieworkshop die daarop volgde gingen we aan de slag met het onderwerp subsidies. Hoe zorg je er als ambtenaar voor dat je de juiste prikkel geeft aan ondernemers om werkzoekenden te helpen aan waardevol werk? En wat zou jouw advies zijn voor een beginnend ondernemer die ondoordacht, maar enthousiast bij de gemeente aanklopt om een aantal gesubsidieerde arbeidskrachten onder zijn hoede te nemen?

Een greep uit de reacties:

• ''Ontwikkel je als ondernemer en maak gebruik van het netwerk dat er al is. Ga langs bij de Stadsgarage en laat je inspireren door collega-ondernemers. Doe onderzoek naar de behoefte aan je dienst of product voordat je snel stappen in het ondernemerschap zet. Maak een businessplan. Wat is je missie? Dit moet je als ondernemer zelf doen.''

• ''De ondernemer moet eerst zijn plannen goed uitwerken. Wijs hem op het ecosysteem. De gemeente kan de verbinder zijn. Als je initiatieven te snel helpt, ben je ook verantwoordelijk voor wat je daarmee veroorzaakt.''

• ''Trek je niet terug als gemeente. Je moet wel sturen.''

Impact Tour Haarlem

Na een heerlijke lunch verzorgd door plantaardig restaurant Mama Gaia, stapten we op de fiets voor een Impact Tour door de stad. Met de circulaire koop- en leasefietsen van Flieks Fietsen en SPAAK re:cycle en onder leiding van Send It Fietskoeriers gingen we langs bij verschillende Haarlemse impact bedrijven.

Bij Roads Print & Pixels werden we opgewacht met koffie en verse appeltaart van zusterorganisatie Appeltaart Imperium voor een introductie in het bedrijf. Naast de gebruikelijke diensten van een digitale printshop en ontwerpstudio biedt Roads Print & Pixels ook begeleiding bij de dagbesteding en re-integratie van mensen uit de GGZ. We namen een kijkje op de werkvloer en liepen door de printstraat.

De volgende stop was Sûr Atelier. In deze prachtige winkel met naaiatelier vind je slow fashion met sociale impact; stijlvolle kledingstukken van mooie, natuurlijke materialen, handgemaakt en op verzoek op maat gemaakt door Nieuwe Haarlemmers. De makers doen bij Sûr Atelier kennis en ervaring op met als doel uiteindelijk in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien en uit te stromen als zelfstandig ondernemers. Zo komen ambacht, integratie en sociaal ondernemen samen.

Tot slot brachten we een bezoek aan Hollandse Huisjes. Wat begon met één veelgeliefde illustratie van het Haarlemse stadhuis, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle onderneming waar je terecht kunt voor bijzondere relatiegeschenken, lokale souvenirs, handgemaakte illustraties van gebouwen met historische waarde en persoonlijke cadeaus van Hollands design. Hollandse Huisjes produceert alles lokaal en werkt met duurzame materialen.

Maatschappelijk inkopen doe je zo

Na terugkeer bij Oceans startte het event 'Maatschappelijk inkopen doe je zo!'. André Brasser (Stichting Stadsgarage), Ruud Meijer (gemeente Haarlem) en Joost van Rheenen (Brouwerij de Zeven Deugden) gaven een introductie in het Kennemer Inkoopplatform.

Dit online platform biedt een overzicht van impactbedrijven in de regio, om maatschappelijk inkopen zo makkelijk mogelijk te maken. Je vindt er ook een overzicht van bedrijven die voldoen aan de criteria voor Sociaal Inkopen in het kader van SROI van de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.

We gingen in gesprek over het belang van maatschappelijk inkopen en manieren om dit als gemeente te faciliteren. Kristel Logghe en Marguerite Evenaar van Social Enterprise Lab (se.lab) gaven tot slot een voorproefje van de training maatschappelijk inkopen die eind deze maand start vanuit een samenwerking tussen de se.lab, Ground8, de Stichting Stadsgarage en de gemeente Haarlem.